عملیات هات تپ

هات تپ خطوط لوله با تی سرویس

روش های مختلف برای انشعاب گرم خطوط لوله وجود دارد که بر حسب متغیرهای مختلف قابل دسته بندی است. زمانی که بحث بر سر زاویه انجام عملیات هات تپ باشد دارای دسته بندی های افقی، عمودی و زاویه دار هستیم، زمانی که بحث بر سر نوع سیال باشد انشعاب گرم هات تپ می تواند روی خطوط نفا، گاز، بخار، مشتقات نفتی و فرآورده های پتروشیمی باشد. در خصوص سایز انشعاب گیری هات تپ نیز عملیات انشعاب گیری گرم می تواند به اشکال سایز بزرگ و سایز کوچک، ردیوس سایز و سایز و به سایز انجام شود. به همین صورت در خصوص نوع اتصال مورد استفاده برای انجام کار نیز عملیات هات تپ خطوط لوله می تواند با استفاده از اتصال اسپلیت تی، ولدولت و سدل نیپل انجام شود.

نمونه هات تپ سایز کوچک
هات تپ سایز کوچک روی خط لوله

هر یک از اتصالات مذکور ویژگی های خاص خود را دارند و در هر شرایط بر حسب مصالح پروژه از یکی از این اتصالات استفاده می شود. اما نوع دیگری از اتصال نیز وجود دارد که تی سرویس نام دارد. این اتصال زمانی استفاده می شود که نیازی به استفاده از اتصالات فوق نباشد. شاید بتوان گفت تی سرویس سبک ترین و کم سایزترین اتصال انشعابی برای هات تپ خطوط لوله یا مخازن محسوب می شود. شرایط استفاده از تی سرویس برای انجام عملیات هات تپ خطوط لوله را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • زمانی از اتصال تی سرویس برای انشعاب گیری گرم به روش hot tap استفاده می شود که سایز انشعاب گیری ۲ اینچ باشد. اتصالات تی سرویس مورد استفاده برای انجام عملیات انشعاب داغ دارای قطر ۲ اینچ می باشند و از این رو برای انجام عملیات های انشعاب گیری ۲ اینچ بهترین اتصال محسوب می شوند.
  • در زمانی که فشار سیال بالاست بهتر است از اتصالاتی نظیر اسپلیت تی استفاده شود. این اتصال سه راهی تمام محیطی کل لوله را پوشش داده و به این ترتیب فشار بالای ناشی از سیال و لوله را تحمل می کند. در زمانی که سایز کوچک تر و فشار وارده به اتصال و انشعاب کمتر است می توان از سدل نیپل استفاده کرد. به همین ترتیب در سایزهای کوچک تر و تحت فشارهای پایین تر از اتصالاتی نظیر ولدولت استفاده می شود. اما در زمانی که سیال درون لوله فشار چندانی ندارد و می توان با اتصالات ضعیف تر نیز انشعاب گیری گرم را با اطمینان به انجام رساند بهینه ترین اتصال برای انشعاب گیری هات تپ تی سرویس می باشد. این اتصال در فشارهای پایین با توجه به وزن پایین خود و نیز عدم الزام به دستورالعمل های ویژه جوشکاری می تواند انتخابی اقتصادی و به مقرون به صرفه تر از سایر اتصالات باشد.
  • چنان که اشاره شد جوشکاری این اتصال برای انجام هات تپ خطوط لوله یا مخازن نیز در مقایسه با سایر اتصالات سبک تر است. برای دیگر اتصالات مجری کار باید فرایند ساخت را بر عهده بگیرد و انواع تست های جوش و فشار را روی شان انجام دهد. اما اتصال تی سرویس فقط یک جوشکاری ساده روی خط لوله را می طلبد. از این رو دارای فرایندهای اجرایی ساده تر و کم دردسر تری است.

بار دیگر باید تأکید شود که اتصال تی سرویس فقط زمانی قابل استفاده است که سایز انشعاب دو اینچ باشد و نمی توان از این اتصال برای هات تپ خطوط لوله در سایزهای دیگر استفاده کرد. اتصال تی سرویس یک اتصال سه شاخه است که یک سر پخ دار آن به لوله جوشکاری می شود. عملیات هات تپ در راستای عمود بر خط لوله و روی قسمت رزوه دار تی سرویس انجام می شود. توامان با اتمام عملیات هات تپ روی تی سرویس، سر رزوه دار آن نیز بسته و مسدود می شود و به این ترتیب انشعاب جدید را می توان روی شاخه جانبی اتصال، که موازی و در امتداد خط لوله اصلی است نصب کرد. تی سرویس دارای یک شیر مسدود کننده در درون خود می باشد که توامان با عملیات هات تپ و به موازات اتمام آن بسته می شود. سپس یک کپ انسداد روی آن بسته می شود و حال می توان جریان را به شاخه انشعابی جانبی آن هدایت کرد.

شاخه جانبی تی سرویس می تواند انواع و اقسام متفاوت داشته باشد که بر حسب نیاز فرایندی می توان یکی از آن ها را برگزید. برای مثال این سر اتصال می تواند از نوع compression، M.I.P و F.I.P باشد. اما برای اجرای هات تپ روی خطوط لوله و مخازن معمولاً از اتصالی استفاده می کند که انشعاب حانبی آن از نوع جوشی باشد تا خط لوله جدید بر روی آن جوشکاری شود. البته بر حسب نیاز می توان از دیگر انواع تی سرویس نیز استفاده کرد که این امر بستگی به اقتضائات پروژه و تصمیم گیری ها دارد.

هات تپ با اتصال 2 اینچی تی سرویس
ساختار تی سرویس مورد استفاده در عملیات هات تپ خطوط لوله و مخازن

پس از انجام هات تپ می توان به سادگی از انشعاب حاصل شده جانبی بهره برداری کرد و درون خط لوله دو اینچی انشعابی سیال را به جریان انداخت. اتصال تی سرویس در مقایسه با سایر اتصالات کمتر در عملیات هات تپ مورد استفاده قرار می گیرد چرا که چنانکه اشاره شد، این اتصال فقط برای انجام انشعاب گرم در سایز ۲ اینچ مناسب است. در هر صورت تشخیص این که کدام اتصال در کدام عملیات مورد استفاده قرار می گیرد نکته ای است که نیازمند غور و بررسی شاخص های فنی و محیطی حاکم بر کار است.

از میان برندهای تولید کننده تی سرویس شرکت آلمانی مولر Muller دارای شهرت و اعتبار بالایی است و محصولات آن خصوصاً برای انجام عملیات هات تپ که یک عملیات سنگین و تحت فشار است بسیار مفید می باشند. صریب ایمنی و اطمینان بالای محصولات MULLER در کنار مقاومت و استحکام و عمر مفید بالای آن ها از جمله عواملی است که مجریان عملیات هات تپ خطوط لوله و مخازن را به استفاده از این محصولات وامی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .