هات تپ سکوی سلمان

هات تپ سکوها

هات تپ در سکوهای نفتی یکی از رایج ترین پروژه هایی بوده است که شرکت پیشگام صنعت ابزار طی سالیان اخیر آن را تجربه کرده است. انجام عملیات انشعاب گرم در سکوهای نفتی در مقایسه با پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت نیاز به انجام عملیات هات تپ در این واحدها شرکت پیشگام صنعت ابزار آمادگی کامل برای انجام عملیات هات تپ در آن ها دارد، چنان که تجربه نیز این امر را ثابت کرده است.

عملیات هات تپ
هات تپ

سکوهای نفتی معمولاً به حالت نیمه شناور می باشند و نقش مراکز و پایگاه های اکتشاف و استخراج نفت در دریاها را ایفا می کنند. در واقع امر مواد خام نفتی و گازی از طریق سکوهای نفتی پمپاژ و استخراج می شوند و از محل استخراج برای انجام فرایندهای تکمیلی از طریق خطوط انتقال یا کشتی ها و… به مراکز مربوطه ارسال می شوند.

سکوهای شناور بر حسب محاسبات و فرایندهای مهندسی طراحی و ساخته می شوند و سپس به صورت شناور به مکان های مورد نظر منتقل می شوند. سپس و در همان مکان به وسیله لنگرها در محل تثبیت می شوند و به صورت نیمه شناور در محل باقی می مانند.

انشعاب گرم
هات تپ

در مواقعی و بر حسب نیاز این قسم سکوها نیازمند فرایندهایی نظیر انشعاب گیری می شوند. از آن جا که امکان قطعی جریان سیال در این سکوها وجود نداشته و یا به هر دلیل کارفرما ترجیح می دهد که بدون قطع جریان سیال انشعاب گیری را انجام دهد نیاز به انشعاب گیری گرم یا هات تپ به وجود می آید. در این شرایط انجام عملیات می بایست ظرف کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود. از این رو اجرا کننده پروژه هات تپ پیش از هر چیز می بایست در درجه اول تمامی فرایندهای ممکنی را که می توانند در خارج از محل سکو انجام شوند را به اتمام برساند تا روی سکو فقط فرایندهای اصلی انجام گیرند.

شرکت پیشگام صنعت ابزار چندین پروژه هات تپ روی سکوهای نفتی را به انجام رسانیده است که تمامی آن ها با رعایت ملاحظات فوق و در کمترین زمان ممکن به اتمام رسیده اند. یکی از پروژه های انجام شده هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار روی سکوهای نفتی، به هات تپ ۱۶ اینچ روی خط ۱۶ اینچ سکوی نفتی ابوذر باز می گردد که با موفقیت به انجام رسید. در این عملیات ابتدا طراحی و برنامه ریزی مراحل اجرایی پروژه هات تپ انجام گرفتند و تصمیم بر آن شد که چون سایز انشعاب با سایز لوله اصلی برابری می کند از اسپلیت تی به عنوان اتصال عملیات استفاده گردد. عملیات روی لوله عمودی ۱۶ اینچ حاوی سیال نفت خام انجام می گرفت و از این رو عملیات هات تپ به صورت افقی به انجام می رسید. پس از نصب اتصال و ولو عملیات هات تپ روی لوله انجام شد و با موفقیت به اتمام رسید. این عملیات از سه جهت دارای دشواری هایی بود؛ اول آن که به صورت سایز به سایز بود، دوم آن که افقی بود و سوم این که روی سکویی نفتی انجام می گرفت. هر کدام از این سه مؤلفه چندان دشوار نمی نمایند اما وقتی در کنار هم قرار می گیرند بر دشواری کار می افزایند.

دیگر عملیات هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار روی سکوهای نفتی و گازی، هات تپ ۸ اینچی روی خط لوله ۱۶ اینچی  بسیار ضخیم صادراتی نفت روی خطوط لوله سکوی نفتی و گازی سلمان بود که با وجود ضخامت بالای لوله بدون وقفه و به بهترین نحو ممکن به انجام رسید.  در این عملیات تصمیم گرفته شد با توجه به نسبت سایز انشعاب به لوله از اتصال سدل نیپل استفاده شود. اتصال سدل نیپل روی لوله که راستای عمود داشت نصب گردید و پس از انجام تست های مربوطه و نصب ولو عملیات هات تپ به صورت افقی به انجام رسید. این عملیات هات تپ از ان جا که روی خط لوله صادراتی انجام می شد دارای حساسیت بسیار بالا بود و از همین روی توجه ویژه نسبت به صحت و دقت و کیفیت آن انجام گرفت. به همین دلیل عملیات با دقت و ملاحظات مهندسی دقیق و بازرسی های پر وسواس به انجام رسید و در نهایت کوپن بریده شده لوله از محل انشعاب گیری گرم استخراج گرید.

هات تپ
هات تپ سکوی نفتی

این دو پروژه نمونه ای از پروژه های هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار روی سکوهای نفتی می باشند که با موفقیت به اتمام رسیدند. از این رو می توان پی برد که شرکت پیشگام صنعت ابزار قابلیت و آمادگی انجام عملیات روی سکوها را داراست. با توجه به تجاربی که در این زمینه داریم، و آمادگی نیروی کار هات تپ ما جهت اقامت و کار روی سکوهای نفتی و گازی، مراحل کار با آمادگی و دقت تمام و در کمترین زمان ممکن به وقوع می پیودندن و به این ترتیب کار به بهترین کیفیت ممکن تحویل داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .